Um...защо?


Хей хора как сте? Аз се чувствам страхотно, защото най-сетне съм си в къщи и мога да се отдам на любимото си занимание - да мързелувам. Днешният пост ще бъде всичко друго, но не и ревю, защото честно казано даже на мен ми писна от тях. Надявам се да не засегна никого със съдържанието му, но това е МОЕ мнение *набивам на МОЕ* и никой не е длъжен нито да го приема, нито да се съгласява с него ако не иска. Приятно четене (и не ме бийте накрая).

Последно време издателствата в България започнаха да ни радват с нови, интересни и световно известни книги, част от които излизат у нас едва месец-два (в най-добрия случай) по-късно след официалното им издаване, а други - се превеждат след 4-5 години, но поне се превеждат. Обаче наред с това се появи нещо, което наскоро забелязах и не мога да проумея. Цената. Конкретната книга, която ме накара да се замисля над това, колко пари отделяме за четене е  "Смъртни белези" от Вероника Рот издадена от Егмонт. Разбирам, че книгата е написана от една от най-известните и обичани писателки в света и че е спечелила сърцата на много хора, но не проумявам защо е толкова скъпа у нас? Сега си казвате: "Тази е голяма скръндза, затова говори така!", но не съм, бих дала и 100 лв. за една книга, стига да знам че си струва. Уви за тази пукната стотинка няма да дам. И говоря за преведеното издание, защото не си заслужава абсолютно нищо.

Първо цялата тази какафония колко добра, невероятна и т.н. е книгата е излишна, защото това че хубава отвън, не означава че е такава отвътре и че не на всеки ще се хареса. Корицата е страхотна, шапка свалям на хората, които са я обработили и запазили такава в българското издание на романа, но хора, една книга не е само корицата. И въпреки че 80% от хората, които вече са я прочели и им харесва, то това не означава, че при останалите 20% ще е така. И мисля че това издателствата не го осъзнават като цяло. Превеждат книги и надуват, надуват, надуват цените им, без да им пука, че повечето хора нямат толкова пари и че точно тези цени ги демотивират да четат, защото знаят че ако си позволят тази или онази книга ще се лишат от нещо друго.
А конкретно за "Смъртни белези" - тя от 464 страници, няма дори 500, но все пак цената и същата като тази на "Орденът на Феникса" с малката разлика, че втората книга е от 864 страници. Според вас кое е по-изгодно? Ще кажете въпрос на вкус, така е, но да приемем че нямате нищо против да прочетете и двете. Коя ще си вземете?

Не всички имат толкова много средства и не смятам, че ще отделят 25 лв. за толкова кратко четиво, макар и красиво, което може и да не им хареса, защото всеки има различни предпочитания и вкус. Глупаво е за мен. Плюс това е поредната young adult новела, чиито сюжет ще бъде замислен като всяка една такава книга, но ще бъде пренесен в различен свят, време, с различни герои, с различни имена, което би трябвало да създаде усещането за нещо ново. Да ама не. Концепцията на всяка една книга от 2015 насам е почти една и съща, и единственото нещо което ги различава една от друга са имената и световете, където се развива действието. Качествата на героите, чувствата им, последователността на случките - едно и също. Нищо ново или магично. Все същото интригуващо фентъзи за пораснали младежи ала нищо съществено. И точно заради това не смятам че поредната такава книга трябва да се поставя на пиедестал сред другите.
Естествено не всички  са такива, има наистина хубави, нови, които няма как да срещнеш втори път, с неповторима история, която те оставя в шок и потрес или гняв и злоба, но като цяло ние толкова сме свикнали да четем един и същ тип жанрово еднакви книги, че рядко обръщаме внимание на "черните овце" в книжното семейство. Както преди време, когато тепърва започвах читателската си кариера беше нашумяла трилогията "Игрите на глада" и подобните на нея жанрово книги, така е и сега - само че не книги в стил "Игрите на глада" са на мода.

Защо, сигурно се питате, се ядосвам толкова много на тази книга, а не на всички останали малки книги с надути цени? Защото тази преля чашата и ме е яд, как може Егмонт да се подиграват така с хората. Обичам книгите им, признавам си, те преобладават в библиотеката ми, но тази няма да я бъде. Скъпа, малка и непълна. Ще си я поръчам на английски и да, ще се охарча повече, но  поне

1) ще я имам в оригинал
2) ще бъде с твърда корица, но
3) ще бъде ПЪЛНА с проклетата карта, която ПО ПРИНЦИП трябва да е В САМАТА КНИГА, а не извън нея както Егмонт са направили
4) ще има повече страници
5) ще бъда по-щастлива

Яд ме е, защото знам че има хора, които наистина оценяват творчеството на Рот и са готови да пазят джобните си за месец или да се лишат от това или онова, но справедливо ли е да го направят и в край на сметка да получат единствено красива, но непълна книга, с правописни грешки (защото съм сигурна, че в българското издание ще има повече отколкото в американското), с по-малко от 500 страници. Според мен не е.
Бих препоръчала на всички, които наистина искат да прочетат книгата да го направят в оригинал и да, ще дадат повече пари, но поне ще получат оригиналното издание, където всичко си е на мястото си, но знам че няма как да стане, защото не всеки владее толкова добре английски, за да се впусне в романа и да се потопи напълно в него.

Съжалявам за това и се надявам Егмонт и всички издателски къщи в България да се чукнат по главата и да погледнат от очите и на купувача - не сме кой знае колко бедна държава, но не сме и кой знае колко богата. Трябва да се съобразяват малко с хората, защото в край на сметка цената е едно от ключовите неща, на които хората обръщат внимание когато купуват книга. И докато читателите с опит са свикнали с по-високите цени, то тези които тепърва започват да четат  - не са -  и следователно, когато погледна книга от 200 страници и видят, че струва 20 лв. ще се откажат и просто ще излязат от книжарницата.

Коментари

  1. Съгласна съм, цените на някои книги понякога искрено ме изумяват.

    ОтговорИзтриване
  2. Леле колко си права! Въпреки че харесах "Смъртни белези" съм напълно съгласна с теб, особено за частта, че книгата далеч не е най-оригиналното четиво, но това е нещо редовно срещано на пазара тези дни. Аз също съм доста ядосана за цените на книгите, по-точно "Империя на бури", която е 27.90, вярно, 760 ли колко стр, но предишната книга е с около 50-60 стр по-малка, но и с 8 лв по-евтина... Не знам защо изведнъж се реши цените на книгите да са толкова по-скъпи, като нито качеството се е подобрило, нито нещо друго.... Браво!

    ОтговорИзтриване
  3. Точно поради причината с цените (макар да съм работещ човек) изчаквам някои книги да се появяв в електронен формат, зачитам ги и едва, когато ме грабнат ги купувам наистина (защото пък и електронни книги не мога да чета, заради проблем с очите). Има и един, макар и малко по-различен проблем, но отново в същата насока - не само цените на книгите, но и липсата на евентуални намаления покрай културни празници или периодично, в това число и покрай Панаирът на книгата пролет и зима. Егмонт издават страхотни книги в йънг адълт жанра, но си държат стопроцентовите цени целогодишно...

    ОтговорИзтриване
  4. Ако щеш ми вярвай, ама днес точно по тази тема си разсъждавах, докато се разхождах в една книжарница, ровейки се из новите заглавия (за първи път от година насам сигурно). Силно впечатление ми направи фактът, че изданията на български са доста по-скъпи от оригиналите. За читателите, които знаят няколко езика (между които най-вече английски), е един милион пъти по-изгодно да си вземат заглавието в оригинал, вместо да робуват на издателства, които в много редки случаи предлагат книжки, чиято цена съответства напълно на съдържанието.
    Не отправям упрек към книгите, които издават, защото си права, че през последните години се превеждат доста популярни и обичани от чужденците. Друг е въпросът, че едни 80% са със сходен сюжет и едва ли не точно само заглавията и имената на главните герои са различни. Изключително много ме дразни фактът, че цените незаслужено са се покачили. Егмонт е най-очевидният пример за случващото се, защото ми се струва, че тийнейджърите (малко по-конкретен пример са пишещите за книги) прибягват към техните издания. Преди вече много години издадоха "Вината в нашите звезди", например, за десетина лева. Чудя се, ако трябваше тепърва да я изкарват на българския пазар, каква ли цена щяха да ѝ сложат? 20? 25? Ако бяха само те - добре, предполагам, че всеки от време на време е склонен да даде малко повече за някоя примамлива и набираща популярност история. Но то си е масово явление. Залагам на теорията, че се дължи на непрекъснато растящия интерес към четенето и в частност желанието на хората да създадат собствена библиотека в домовете си. От гледна точка на издателите е разбираемо, че искат по-голяма печалба - преводът, изработването на корици и всички съпътстващи дейности не се случват без възнаграждение. Но все пак в твърдението ти, че не сме нито бедна, нито богата държава. Освен това такива цени за книги, чийто таргет аудиенс е 12-18, демек - разчитащ на джобни и спонсорство от родители, не са готини.

    ОтговорИзтриване
  5. Съгласна съм на 1000% с всичко ,което си написала и за мен това е една много болна тема.Представете си един човек работещ на минимална работна заплата и четящ примерно по 4 книги месечно ... въпросът ми е как въпросният човек да си позволи покупката на тези 4 книги.... Лично аз чета книгите в електронен вариант , просто не съм съгласна ,че цената им винаги е оправдана. Най-пресния пример за мен беше Империя на бури , чиято цена според мен е завишена единствено заради еуфорията около нея.Разбира се това си е лично мое мнение ,но много се радвам ,че си написала подобен пост:)

    ОтговорИзтриване
  6. Темата за цените на книгите ме развълнува още с излизането на "Империя на бури" и нейната парадоксална стойност. Всъщност от много години издателствата продават книгите си на високи цени (пример БАРД - "Лабиринтът", мека корица, 300стр. - 19.90лв). Егмонт бяха едни от малкото, които бяха коректни и предлагаха продуктите си на зостъпни цени между 9.90лв и 14.90лв (тогава скъпо казвахве на Фенка с цена 16.90лв - добри времена). За жалост те решиха, е е по-добре да взеват от младата аудитория, което според мен ще доведе до намаляване броя на младите читатели. Ако например в момента съм 3-4 клас и искам да открия света на четенето, не виждам как това ще се случи с тези космически цени. Жалко! SHAME ��

    ОтговорИзтриване
  7. Напълно съм съгласна с всичко, което си написала + всичко от тези над мен, които са коментирали. Не веднъж съм си говорила с хора за цената на книгата, но при мен най-голямо лошо впечатление ми направи тази за "Империя на бури" и коментарите, които се пиша под един пост във Фейсбук. Разбира се, тогава тези, които я бяха получили безплатно си защитаваха на свободна воля, но няма сега да почвам тази тема. За България цените на книгите са високи и това е ясно. Затова и все повече хора, които знаят английски прибягват до оригиналните и си ги взимат. Ще бъда честна и ще кажа, че и аз предпочитам да си взимам оригиналните и всъщност четенето на английски не е толкова трудно веднъж като свикнеш.Пък и не се превеждат толкова много новоизлезнали по света книги. Или отнемат време. Разбирам, че трябва да има за всички по редицата на издаване и превеждане на една книга, но те трябва да помислят и за пазара, на който ще пуснат дадената книга. Всъщност другото хубаво нещо е, че има библиотеки и се радвам, че тази в родния ми град има и новите, които излизат, така че това е още една алтернатива. Колкото това за мнението ти, ами няма как да зарадваш всички, все някой ще е начумерен, но да не ти пука. Право на глас има всеки и дори да не е много правилно или лошо, свободата си е свобода. Пък ако някой започне да си изразява комплексите и да те кара да се чувстваш на по-долно ниво от него, не обръщай внимание. Нека си живеят хората, ти продължавай в същия дух! :)

    ОтговорИзтриване
  8. Само глупак и човек с огромни финансови възможности няма да се съгласи с мнението ти. Напълно си права, казала си чистата истина в прав текст, без никакви завъртулки. Браво!!! Определено цените на книгите са скочили до небесата, ако и книгата е с малко страници, а струва 25 лв е чиста подигравка с читателите.
    След като прочетох публикацията ти погледа ми падна на „Пазители“ от Ц.В., която стои точно в този момент до мен ми и погледнах цената и 11.90!!! Книгата е невероятна, изключително интересна, страниците и са над 500, корицата и е с прекрасен дизайн и самата книга е много добре направена,а струва само 11.90!Защо може едни книга да бъдат в такъв вид, с такова съдържание и на такава ниска цена, а други не?

    ОтговорИзтриване

Публикуване на коментар