"Каравал" от Стефани Гарбър


Здравейте, жълъдчета!
Искам да се извиня, че не спазих обещанието си и едва днес качвам поста отреден за вчера, но изникнаха някои неща, които възпрепядстваха публикуването му. Надявам се да не ми се сърдите (много). Приятно четене.

"Каравал" бе една от книгите, които си поставих за цел да прочета тази година. Исках да видя най-накрая за какво иде реч в тази малка черна тухличка, че предизвиква такива бурни емоции у читателите. Голям почитател съм на книги, в които се засяга темата за цирка  (виновник за това е "Нощният цирк") и се зарадвах много щом разбрах, че "Каравал" ще има възможността отново ме потопи в подобна атмосфера, защото точно тази идея седи в основата ѝ.
Уви колкото и добронамерени очаквания да имах, не успях да се размина с няколко неща, които не ми харесаха.

Имах един единствен проблем с цялата книга, от който произтичаха останалите 23 и това бе наблягането на проклетия любовен елемент. Дали ми е омръзнал и вече съм започнала да го забелязвам по-остро или самата Стефани Гарбър е прекалила на моменти с него не знам, но определено не ми хареса и се дразнех изключително много.

Сцената протича така: героите са поставени под напрежение, бързат, тичат, читателят започва да се вълнува, защото усеща, че ще се случи нещо много важно и в точно този върховен момент на очакване БАМ - любовната и тийнейджърската драма се обаждат, действието се стопира, минават 1-2 страници на оплакване, след което героите продължават, но читателя не. Защо? Защото всичко е поднесено много грубо, много ясно очертано! Да го имаше нямам против, но да не беше толкова отчетливо, че да го забелязват всички. И да беше само един момент. Цялата книга изобилстваше от тях и може би ако не бях такъв инат и не се бях хванала за положителните неща като за кука, които да ми напомнят защо чета, щях да я зарежа още в началото. Знам че книгата се води young adult и подобен елемент е типичен за жанра, но все пак това време, което му беше отделено бе прекалено.

След като излях жлъчта е време да се насочим към хубавите неща.

Започвам със самия сюжет. 
В книгата се срещаме с две сестри Скарлет и Донатела (Тела), които живеят доста труден живот, отреден им от баща им, алчен тиранин, който след бягството на майка им се променя коренно. Въпреки несправедливостите и трудностите, пред които са изправени всеки ден, двете развиват и поддържат връзка по между си, обичат се и се подкрепят. Докато един ден поради една или друга причина, не решават да заминат за Каравала, където мечтите се сбъдват и там животът им се променя коренно. Двете биват разделени, уж само заради играта, но в последствие се оказва, че играта всъщност няма нищо общо. В търсене една на друга, преминават през препядствия и трудности, които ги връщат в миналото и предначертават бъдещето им.
Тук е времето да кажа, че първата книга засяга повече Скарлет и нейните приключения из Каравала, затова ще следите историята през нейните очи, докато втората книга обхваща приключенията на Тела до колкото успях да разбера.

Сюжетът е страхотен. Имаше няколко момента, които ме оставяха с притаен дъх или отворена уста и това страшно  много ми хареса. Не знаеш какво да очакваш и стоиш в напрежение  до момента, в който картите не са свалени на масата и не попаднеш в ситуация, за която не си и помислял.

Другото нещо, което ме заплени бе Каравалът. Омагьосващ, привличащте като магнит, невероятен и объркан - да, той успя да ме върне в онази магична атмосфера, която срещнах в "Нощният цирк". Хареса ми начина, по който Гарбър го описваше, как постепенно показваше нови и нови част от него, изненадвайките с всяка страница.

Със Скарлет имах доста проблеми, къде произтичащи от наблягането на любовния елемент, къде заради характера ѝ, но в крайна сметка стигнах до извода, че тя е един доста добре изграден герой, с не толкова ясни позиции, но с добро сърце, готов да жертва всичко в името на любимите си. В началото не я харесвах, намирах я за прекалено загрижена, неотстъпчива и леко глуповата заради определени моменти, но в последствие тя успя да надгради образа си и малко, по-малко да се промени към по-добра версия на себе си.

Във всяка книга имаме един или двама персонажи, които неотлъчно следват главния герой и по закон за YA жанра, ако имаме момиче за главен герой, нейните sidekicks са момчета. Тук красавците носят имената Джулиън и Данте и не изпъкват с особени качества сред своите събратя ya sidekicks. Но бяха от онези, за които ти е кеф да четеш и нямаш търпение да се появят и да разнообразят историята.

Злодеят е нещото, което най-много ми харесва в "Каравал" и мисля, че той е единствената причина да искам да си купя продължението. Образ, който трудно мога да опиша. Интелигентен, хитър, подъл, мистериозен, дори заплашителен и едновременно с това невероятен и изключителен стратег. Много ми хареса, с кеф прелиствах и поглъщах последните страници, където той се появяваше по-често и съм изключително любопитна да видя как ще протече историята за него в следващите книги.

Дизайна и твърдите корици не ми харесват особено. Дизайна е взет от едно от специалните издания на "Каравал" и лично според мен от издателство  Бард можеха да изберат друга от показаните емблеми. Можете да видите специалните издания тук.
Твърдите корици не ми допадат, защото книгата не ги заслужава. Историята не е чак толкова специална, нито пък героите. Съвсем спокойно книгата можеше да е с меки корици, на цена 15-20 лв. вместо заветните 24 лв. За почти 340 страници някак не си заслужава.

В заключение, "Каравал" е една занимателна книга, изпълнена с магия и мистерия. С герои терзаещи се между разума и сърцето, с непредвидима и увлекателна история, с подъл и хитър злодей, който не можеш да не обикнеш, с магия, която не можеш да не усетиш. Заслужава ли си да ѝ отделите време? Мисля че да, но много зависи кога точно ще я подхванете.

Анотация:
Скарлет и Тела никога не са напускали своя мъничък остров и отдавна копнеят за чудесата на Каравала, ежегодното едноседмично представление, където на публиката е позволено да участва в шоуто наравно с артистите.
Каравалът е магия. Мистерия. Приключение.
Когато дълго чаканите покани най-после пристигат, изглежда, че мечтите на двете сестри най- сетне са се сбъднали. Ала едва стъпили на брега на вълшебния остров, Тела изчезва, отвлечена от Легендата, мистериозния собственик на Каравала.
Скарлет е чувала, че всичко, което се случва на Каравала, е постановка, ала въпреки това бързо попада в опасните мрежи на любов, магия и разочарования.
Така или иначе, трябва непременно да открие сестра си, преди играта да стигне до своя край и Тела да изчезне завинаги...

  Страници: 336        Цена: 23.99 лв.          Издателство: Бард         Жанр: Фентъзи, Young Adult

 

Коментари