8 причини да прочетете Не пускай ножа от Патрик Нес

literally_books
"Не пускай ножа."
Сетя ли се за тази книга мозъка ми блокира, не защото нямам какво да кажа, точно обратното. Толкова много неща се въртят из главата ми, толкова много емоция се е загнездила в сърцето ми, че само като видя "Не" последвано от "п.." и стомаха ми се преобръща.
Това е една от малкото книги, които са ми харесвали до такава степен, че съм губила ума и дума. Естествено мразя края ѝ, мразя и Патрик Нес, който е долен гадняр, но му правя чест, че пише толкова въздействащи и интересни четива, които в край на сметка не могат да получат по малко от 4 звезди от мен.

Тъй като прецених, че съм неспособна да напиша сносно ревю на тази книга, реших да изброя ∞ причини (пък колкото станат), заради които вие бихте ѝ дали шанс. Надявам се това да стане, защото повярвайте ми, втора като тази книга няма.
Анотацията ѝ можете да намерите тук.

Причина #1 - Сюжета
Сюжета е едно от нещата, които най-много харесвам в романа, защото е адски оригинален, изключително интересен за проследявана, изпълнен с много неочаквани обрати и дава свобода на читателя да измисля различни алтернативи на всяка една постъпка на героите, като предположенията почти никога не са точни. Почти. Но пък така е по-забавно нали? Никога не знаеш какво те очаква зад ъгъла, дори когато имаш теория за това.

Причина #2 - Размера
Размера няма значение ще кажете. О, за хубавите книги има. Колкото е по-хубава една книга, толкова по-дебела трябва да е, за да може читателя да остане по-дълго погълнат от света, който така пламенно го запленява. *лично мнение* В този случай "Не пускай ножа" не се нарежда сред най-обемните книги, които съм чела, защото е само 490 страници, но мисля че е достатъчно голяма, за да спечели сърцата ви.

Причина #3 - Патрик  Нес
Патрик Нес е един от любимите ми автори, защото неговите книги са различни, странни, такива които рядко се срещат по рафтовете на книжарниците. Сюжетите в тях се открояват от другите, не са просто за хора, които в единия момент са обикновени, в следващия - вече спасяват света. Напротив, в неговите книги често ще срещате герои, които първоначално не искат да са това, което им е отредила съдбата, не искат да са спасителите на света, което според мен е едно от нещата, които ги прави човечни, защото да си го признаем, ако сега ви кажат, че вие сте последната надежда на света и трябва да се биете до смърт с лошите ще приемете ли без да се замислите, защо трябва да сте точно вие или нямали друг начин изключвайки вашата намеса? В повечето романи главните герои се впускат веднага в битката, подтиквани от дълг към някого, любов или нещо подобно, но много рядко се намират егоисти, които първо да кажат "Ами ако не искам?". Смятам, че това е една от причините поради които обожавам книгите на Нес, защото често поне в един от героите му се мярва този човешки егоизъм, който в последствие се изменя в алтруизъм, а не обратното. Което за мен е по-важно.

Причина #4 - Светът
Ох, светът в тази книга е...ако кажа невероятен ще изляза садист, а ако кажа ужасен ще излъжа. Света е странен. Все пак до сега не бях срещала свят където хората нямат лично пространство и всеки е свободен да чуе мислите на съседа си. Ако си момче, ако си момиче - имаш привилегията да чуваш мислите на другите, но не и другите да чуват твоите. Честно нали? Но има и още изненади, за които ще си замълча.

Причина #5 - Корицата
Корицата е страхотна, не можете да отречете. Да семпла е, да няма кой знае какви набиващи се на очи цветове, но е красива и определено е идеална за instagram снимки.

Причина #6 - Изчерпана
Да така е, книгата е изчерпана и преди да помислите защо това е причина да я прочетете ще ви кажа. Нали знаете как по филмите има един момент, в който героя намира нещо отдавна забравено, което никой не притежава и се чувства специален за това, че точно той го е открил? С книгата е същото. Не съм сигурна защо е изчерпана като се има на предвид колко добра е, но щом Artline Studios са решили така, е добре. Лошото е, че след като я прочетете  ще искате да я обсъдите с някой, който също я е чел, но може би няма да откриете почти никой. Макар че аз съм винаги готова да я коментирам.

Причина #7 - Садизъм (от страна на автора към читателя)
Колкото по-голям гадняр е автора на книгата, толкова по-успешна е тя. Не сте ли го забеляза ли? Рик Риърдън, Касандра Клеър, Стивън Кинг, Джордж. Р. Мартин, Пиърс Браун, Виктория Айвярд, Сали Грийн дори Дж. К. Роулинг, т.н.. И Патрик Нес. Честно не смятах, че може да бъде по-голям гадняр от колкото беше в "Освен този живот", но отново съм грешала. Не е честно. Първо правят така че героите да ти станат симпатични, после постепенно те карат да изпитваш само положителни чувства към тях и изведнъж - БУМ - висят от скала, със запушена уста, с три счупени ребра, пукната глава, едно подуто око и за капак, приятелите им стоят пред тях биещи се с хидри, които вземат надмощие. Е какво е това, кажете ми. Бестселър е, това е. В "Не пускай ножа" ще има моменти, в които ще ви се иска да убиете автора по възможно най-садистичния начин ала все пак ще се насладите на книгата, защото както казах, най-лошите пишат най-добрите книги.

Причина #8 - Времето
Веднъж щом свикнете със стила на писане на Нес, героите и светът, който е създал, книгата ще ви се стори прекалено кратка и изобщо няма да се усетите като сте я приключили. Аз я прочетох за два дни в електронен формат, което за мен е истинско постижение, защото след провала с "Последната империя" на Брандън Сандерсен бях решила да не чета големи книги на телефона си, защото губя самата тръпка от четенето и книгата отива по дяволите. Ясно е , че просто творчеството на Сандерсен не е за мен или поне не на този етап от читателската ми кариера. Но това на Нес... Сами виждате резултата.

Това бяха осемте причини, с които се надявам да съм ви убедила да прочетете книгата, защото наистина си заслужава. Няма нужда да си я купувате (ако все пак я откриете някъде) можете да си я свалите от chitanka.bg и спокойно да ѝ се насладите когато и където си поискате. Но ако все пак държите да имате по едно книжно копие, тогава стискайте палци тази година на Алеята на книгата във вашия град (или съседния) да я има. През последните две години съм я мярвала не един път на щанда на Artline (във Варна) и се надявам тази година също да я видя, за да мога да си я купя с останалите две книги от трилогията. А ако все пак я откриете някъде другаде и се двоумите дали да си я купите - купете си я. Страхотна е.

https://www.goodreads.com/book/show/10430349https://chitanka.info/text/32457-ne-puskaj-nozha

Коментари

  1. Преди време бях я започнала, но нещо се случи и я оставих. Тази публикация със сигурност ме надъха са я започна отново.

    ОтговорИзтриване
  2. УДИВИТЕЛНА ПУБЛИКАЦИЯ (ревю)! :) Наистина си се насладила на книгата и това ясно си проличава от ентусиазма, с който така запалено разказваш за нея, за сюжета и т.н. ! Просто красота ^^ Несъмнено ще прочета книгата, благодаря ти ^^

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Радвам се, че съм успяла да те убедя да дадеш шанс на книгата! Благодаря ти за милите думи между другото ^^

      Изтриване
  3. Здравей. Макар публикацията да е от преди година, почти две, аз ще я побутна малко като кажа, че с удоволствие прочетох всичко, което си написала за тази книга. Категорично мога да кажа, че си се справила страхотно с изтъкването на причините ЗА прочитането й. Трилогията на Патрик Нес за "Живият хаос" е сред любимите ми, спомням си, че книгите ги четох една след друга, като в транс, толкова ми харесаха. Определено оригиналният сюжет и образите на героите, които бяха представени със своите слабости, съмнения и страхове (но без да се натрапват до втръсване), допринесоха за трайното ми въодушевление от тези творби. Допадна ми много факта, че нито един от героите не беше представен като изцяло положителен или изцяло отрицателен, което беше глътка свеж въздух сред останалите клиширани произведения за супергерои. А и краят, ах, този край...

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти много за милите думи и напълно съм съгласна с теб! :3

      Изтриване

Публикуване на коментар